Press release | New book reveals: "Top mistakes made by managers going digital"

SparkOptimus Team
Written by
The SparkOptimus Blog Team
September 30, 2022

See Dutch version below

See German version below

According to Alexandra Jankovich, founding partner of the Amsterdam-based digital strategy consultancy SparkOptimus, whose firm’s new book – “Disruption in Action” – is being released this week.

Question: Many traditional companies, despite trying to go digital, end up as corporate dinosaurs. Why?

Alexandra Jankovich: “It all comes down to whether the CEO acts as a change leader or not. Roughly three quarters of digital transformations fail. Digital exposes CEOs to three new challenges they have to deal with at the same time. Number one: Game-changing new technologies that imply big shifts in the business model and hence big risks. Number two: There is a need for big investments with long-term pay-offs. Number three: No proven, standard industry metrics to follow. It’s so challenging that managers are tempted to hand over the problem to someone else to fix. As a result, companies are spending hundreds of millions on new tech that doesn’t work and most of the time paying someone else to fix it, which never works. With digital it has to be all-hands on deck – the CEO and the whole team.

Question: What about traditional firms that ‘incubate’ or acquire digital start-ups? Isn’t such a combination ideal as they can learn from and help each other?

Alexandra Jankovich: “In the best cases, yes. In the worst, you have two companies – a start-up and a giant – speaking different languages. The result: the start-up dies and the traditional company doesn’t change. The lesson is, you can’t become digital just by buying a start-up. The acquisition is only the beginning.”

Question: Do the ‘best practices’ you recommend apply to all sectors or are there differences?

Alexandra Jankovich: “There are fundamental principles that we see playing out in all sectors. For example, digital is never just about the technology. It’s about improving things for customers. Also, transformation is always 80% people and only 20% tech. That is where the complexity lies. Things like software choices vary from sector to sector, but those are details.”

Question: What role does IT play nowadays in digital transformation?

Alexandra Jankovich: “IT plays a very important role as it provides the technical solutions. If you delegate transformation to the IT department – or worse still, to external consultants – it is doomed to fail. Successful companies therefore take a holistic and function-transcending approach to digital, with all departments collaborating and with IT embedded at the core. This means the entire organization undergoes a transformation led by the CEO, which is why we talk so much about leadership and people in this book.

About SparkOptimus

SparkOptimus is a leading European digital strategy consultancy with headquarters in Amsterdam and years of experience in developing digital strategies and guiding digital transformations at companies such as eBay, Nike, Unilever, Henkel, Nestlé and Heineken.

Note for journalists:

To arrange an interview with the authors of the book, Alexandra Jankovich or Tom Voskes, co-founders of the digital consultancy SparkOptimus, please contact:

In the Netherlands, Emma Robson, Media Wise: +31 655 146 437
In Germany, Austria and Switzerland, Carsten Heer, econNewsnetwork: +49 157 37511823

Download images:

PERSBERICHT | NIEUW BOEK ONTHULT: “TOP FOUTEN GEMAAKT DOOR MANAGERS DIE DIGITAAL GAAN”

We spreken Alexandra Jankovich, oprichter en managing partner van het in Amsterdam gevestigde digitale strategie adviesbureau SparkOptimus, waarvan het nieuwe boek – “Disruption in Action” – deze week uitkomt.

Vraag: Veel traditionele bedrijven, ondanks verwoede pogingen om te digitaliseren, eindigen toch als dinosaurussen. Waarom?

Alexandra Jankovich: “Het komt er allemaal op aan of de CEO als echte leider optreedt of niet. Ongeveer driekwart van alle digitale transformaties mislukt. Dit komt doordat digitalisering CEO’s blootstelt aan drie nieuwe uitdagingen die ze tegelijkertijd moeten aangaan. Ten eerste zijn er steeds weer nieuwe technologieën die zorgen voor verschuivingen in business modellen – dit brengt inherent risico’s met zich mee. Daarnaast is er de noodzaak tot diepte-investeringen die zich pas op lange termijn uitbetalen. Tenslotte bestaat er niet zoiets als een gestandaardiseerde benchmark die je blind kunt volgen. Dit is zo’n uitdaging dat managers in de verleiding komen het probleem uit te besteden. Als gevolg hiervan geven bedrijven honderden miljoenen uit aan technologieën die niet werken. Vervolgens betalen ze weer iemand anders om het dan weer op te lossen, wat nooit werkt. Met digitaal moet iedereen aan boord zijn en meedoen – de CEO en het hele team.

Vraag: Hoe zit het met traditionele bedrijven die digitale start-ups opzetten of overnemen? Is zo’n combinatie niet ideaal als ze van elkaar kunnen leren en elkaar kunnen helpen?

Alexandra Jankovich: “In het meest gunstige geval wel. In het ergste geval eindig je met twee bedrijven die twee compleet verschillende talen spreken. Het resultaat: de start-up wordt in de kiem gesmoord en het traditionele bedrijf verandert niet. De les is dat je niet digitaal kunt worden door alleen een start-up te kopen. Een overname is slechts het begin.”

Vraag: Zijn de ‘best practices’ die u aanbeveelt van toepassing op alle sectoren of zijn er verschillen?

Alexandra Jankovich: “Er zijn fundamentele principes die voor alle sectoren gelden. Digitaal gaat bijvoorbeeld nooit over de technologie zelf. Het gaat om het verbeteren van de klantervaring. Daarnaast gaat transformatie maar voor 20% over technologie en 80% over mensen. Dat is waar de echte complexiteit ligt. Uiteraard verschillen zaken als systeemkeuzes per sector, maar dat zijn details.”

Vraag: Welke rol speelt IT tegenwoordig in digitale transformatie?

Alexandra Jankovich: “IT speelt een zeer belangrijke rol omdat het voorziet in de technische oplossingen. Maar als je transformatie delegeert aan de IT-afdeling – of erger nog, aan externe consultants – is het gedoemd om te mislukken. Succesvolle bedrijven pakken digitaal daarom holistisch en functie-overstijgend aan. Dit betekent dat de volledige organisatie een transformatie ondergaat, geleid door de CEO. Daarom praten we in dit boek zoveel over leiderschap en mensen.”

Over SparkOptimus

SparkOptimus is een toonaangevend Europees digitaal strategie-adviesbureau met hoofdkantoor in Amsterdam en jarenlange ervaring in het ontwikkelen van digitale strategieën en begeleiden van digitale transformaties bij bedrijven als eBay, Nike, Unilever, Henkel, Nestlé en Heineken.

Opmerking voor journalisten:

Voor een interview met de schrijvers, Alexandra Jankovich en Tom Voskes, me-deoprichters van het digitale adviesbureau SparkOptimus, kunt u contact opnemen met:

In Nederland, Emma Robson, Media Wise: +31 655 146 437
In Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland, Carsten Heer, econNewsnetwork: +49 157 37511823

BUCH VERRÄT | DIE TOP-MANAGER-FEHLER BEI DIGITAL-PROJEKTEN

SparkOptimus veröffentlicht “Disruption in Action”. Interview mit Alexandra Jankovich, Gründungspartnerin von SparkOptimus, der Amsterdamer Unternehmensberatung für digitale Strategie.

Frage: Vielen Traditionsunternehmen gelingt der digitale Wandel nicht – warum?

Alexandra Jankovich:„Der Erfolg hängt entscheidend davon ab, ob die Managerinnen und Manager aus der Chefetage als „Change Leader“ agieren oder nicht. Das ist leider häufig nicht der Fall: Wir schätzen, dass etwa drei Viertel der Unternehmen bei der digitalen Transformation scheitern. Der Grund: Die Digitalisierung stellt CEOs gleichzeitig vor drei neue Herausforderungen. Erstens: Disruptive neue Technologien mit großen Veränderungen des Geschäftsmodells bringen erhebliche Risiken mit sich. Zweitens sind umfangreiche Investitionen notwendig, die sich erst langfristig auszahlen. Und drittens gibt es keine bewährten, branchenüblichen Messgrößen, an denen man sich orientieren könnte. Die Herausforderungen sind so groß, dass Manager versucht sind, die Lösung des Problems zu delegieren. Das führt in der Regel dazu, dass Unternehmen enorme Summen für neue Technologien ausgeben, die nicht funktionieren und anschließend jemanden bezahlen, um das Problem zu lösen. Das führt niemals zum Erfolg. Bei der Digitalisierung muss sprichwörtlich die gesamte Besatzung an Deck sein – Firmenchef oder  Chefin und das gesamte Team.“

Frage: Wie steht es um Traditionsunternehmen, die digitale Start-ups entwickeln oder aufkaufen. Ist diese Kombination nicht ideal, da beide voneinander lernen und sich gegenseitig helfen können?

Alexandra Jankovich: „Im Idealfall funktioniert das sehr gut. Im schlimmsten Fall allerdings hat man zwei Unternehmen, ein Start-up und einen Riesen, die unterschiedliche Sprachen sprechen. Im Ergebnis verkümmert das Start-up und das große Unternehmen ändert sich nicht. Daran zeigt sich: Man kann nicht einfach dadurch digital werden, indem man ein Start-up kauft. Die Übernahme ist erst der Anfang.“

Frage: Sind die von Ihnen empfohlenen Best-Practice-Beispiele auf alle Branchen übertragbar oder gibt es Unterschiede?

Alexandra Jankovich: „Es gibt grundlegende Prinzipien, die in allen Branchen anwendbar sind. Zum Beispiel geht es bei der Digitalisierung niemals um die Technologie als Selbstzweck. Vielmehr geht es darum, Leistungen für die Kunden zu verbessern. Außerdem hat die Transformation immer einen Anteil von 80 Prozent, der bei den Menschen liegt, nur 20 Prozent entfallen auf die Technologie. Denn gerade bei den Menschen liegt die echte Komplexität. Die Auswahl der Software etwa ist in den einzelnen Branchen unterschiedlich, aber das ist im gesamten digitalen Wandel nur ein Detail.“

Frage: Welche Rolle spielt die IT heutzutage bei der digitalen Transformation?

Alexandra Jankovich: „Die IT spielt eine Schlüsselrolle und benötigt deshalb die Unterstützung von den anderen Geschäftsbereichen. Wenn man die digitale Transformation an die IT-Abteilung delegiert – oder noch schlimmer, an externe Berater – so wird sie scheitern. Erfolgreiche digitale Unternehmen arbeiten funktionsübergreifend, wobei alle Abteilungen zusammenarbeiten und die IT im Zentrum steht. Dies erfordert eine vollständige Umgestaltung des Unternehmens unter der Leitung der Unternehmensführung – deshalb sprechen wir in unserem neuen Buch auch so viel über leadership und Menschen.“

Über SparkOptimus

SparkOptimus mit Sitz in Amsterdam, Düsseldorf und Zürich ist eine führende europäische Unternehmensberatung, die beispielsweise eBay, Nike, Unilever, Nestlé und Heineken bei ihrendigitalen Strategien beraten hat.

Hinweis für Journalisten:

Bildmaterial steht hier zum Download bereit. Für ein Interview mit den Autoren, Alexandra Jankovich oder Tom Voskes, Mitgründer des digitalen Beratungsunternehmens SparkOptimus, wenden Sie sich bitte an:

Emma Robson, Media Wise: +31 655 146 437.

Press Kit